tirsdag 31. juli 2012

Stelleveske til dukken

Nå har jeg sydd ferdig en stelleveske som ei lita jente skal få. Hun har fått en lillesøster, og må jo ha utstyret i orden til sin egen lille baby.  Jeg har vært litt treg til å få den ferdig, men slik er det når formen ikke er på topp. Jeg har sydd to slike stellevesker tidligere, så det var ingen overraskelser underveis.


Selve stelleunderlaget består av et linstoff og platevatt som ble sydd sammen med litt rettsøm på kryss og tvers. Håndtakene ble festet til dette, samtidig som jeg sydde på lommen og BABY teksten. Deretter ble et stripede stoff lagt på som innside, før jeg sydde begge lagene sammen sikksakk, og deretter kantet med skråbånd.  VIPS, ferdig stellematte.

Vesken som følger med har jeg laget etter oppskriften hos Timotei. Tidligere hadde jeg allerede laget gulpeklut og vaskekluter, så det eneste tilbehøret jeg trengte å sy var den lilla, prikkete bleieposen. En enkelt Babybornbleie ble lagt i posen. Jeg har kjøpt en pakke med fem bleier en gang, som har blitt fordelt utover til alle mini-mammaene.

I tillegg sydde jeg en liten dress til dukkebabyen, for mamma har vel alltid et ekstra skift i stellevesken sin, ikke sant?

Planen er å legge i noen miniatyrflasker for babyvask eller babykremer eller noe sånt, hvis jeg klarer å få tak i noen. Har fått noen av en venninne tidligere, men har ikke klart å finne noen selv. Tror muligens dette skyldes at de får dem som reklame på sykehuset, helsestasjon eller noe sånt. Om jeg ikke finner noen så kan jo små reiseflasker uten etiketter gjøre samme nytten. Bare viktig at de ikke er så store. :-)

Det hadde jo vært koselig å ha en slik stelleveske her hjemme også, som minimammagjestene mine kunne bruke når de leker med dukkene mine, men det tror jeg ikke at jeg gidder. Muligens lager jeg et hettehåndkle, så får det brukes som stellematte også. :-)

Oppskrift på stelleveske og den lille dressen har jeg funnet i bøkene til Anne Grethe Gaaserud (Dukkeklær for alle anledninger og Sy til babydukke). Stoffene kommer fra Stoff og Stil. Det lille blomstermerke på vesken kommer også derfra. Klutene er laget av "ekte" gulpekluter, som jeg har sydd om. :-)))

7 kommentarer:

  1. Kjempeflott - alt sammen :) Liker godt det soppstoffet fra SogS, for det er virker som god kvalitet. Jeg har litt i den andre fargekombinasjonen. Flott arbeid med ribben! Jeg har enda ikke turt å prøve meg på å sy ribb.... Bruker du en annen type tråd eller vanlig tråd til det?
    Stellemappa var også søt. Jeg har fått noen små flasker da jeg fikk barn og de har jeg spart på, men det går sikkert like fint med slike små flasker som du nevner. Jeg har ellers lurt på å sy små bleier av vanlige bleier. Tror det bør gå, men har ikke prøvd. De som de selger er så dyre :)

    SvarSlett
    Svar
    1. De babybornbleie er kjempedyre! Ryktene sier at det er billigere å kjøpe prematurbleier, men jeg har ikke sjekket.

      Jeg har sydd en bleie i stoff selv. Tror jeg laget mønsteret selv. Det gikk ganske bra. Rotet litt med borrelåsbitene, men fikk det til tilslutt. Jeg har jo ingen egne barn, så jeg glemte hvordan bleiene festes. :-)

      Venninnen min fortalte at hun hadde fått de hun hadde på apoteket etter fødselsen, så nå har jeg tenkt å snakke meg til et par flasker på et apotek. Håper det går bra!

      Ikke vær redd for å teste ribb. Jeg klipper ut et stykke og bretter det dobbelt, stryker også, så det holder seg samlet. Så legger jeg det på rettsiden av stoffet og syr med elastisk søm. Den som er "rettsøm og sikksakk samtidig". Ribben er kortere enn stoffet, så du må dra den ut, bruke ca 80-85% av lengden på stoffet. Det kan være smart å sy en test, for det er veldig stor forskjell på "strekkevnen". Blir ikke noe fine om det blir for mye ribb heller. Bruker ikke noe annen tråd. Jeg har en "vanlig" symaskin, selv om det ikke er av de billigste (Brother Innovis 550). Ikke noe cover-pro eller hva "proffene" har. :-)

      Soppstoffet er veldig koselig. Jeg har sydd av både det rosa og det blå. Har bare rester igjen nå, så da blir det dukketøy.

      Slett
  2. Så mye fint du har laget! Jeg lekte masse med dukker da jeg var lita jente og vet jeg ville blitt overlykkelig om jeg hadde fått en så fin gave!
    Koselig å høre at du fikk bruk for min syveiledning også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Koselig at du er innom og tar en liten titt i dukkeverden min. Vet at du også lager dukketøy. :-)

      Jeg husker ikke så mye av leking med dukker da jeg var helt liten, men jeg husker at jeg og søstern min hadde barbiedukker. De sydde jeg klær til - det husker jeg helt tydelig. :-)))

      Slett
  3. Hei! Så fine ting du lager til dukker! :) Takk for koselig kommentar på bloggen min. Etter tips fra deg skal jeg se om jeg får testet ut forskjellige elastiske sømmer enn tvillingsøm.

    SvarSlett
  4. Så flott for den lille babydukken og ha orden. Jammen ble det masse flott så nå er babyen klar for tur :)

    SvarSlett
  5. Herre min så mye fint du lager til dukkene. De er heldig både dukkene og dukkemammaene.
    Ellen :)

    SvarSlett