mandag 10. mars 2014

Vest til Babyborn

Etter at AvMeg la ut bilde og oppskrift til en vest til dukke så tenkte jeg at den må jo jeg teste. Men, så viste det seg at jeg ikke hadde noe garn som passet.

Jeg er litt glemsk, men kom til slutt på at jeg har strikket en vest til Babyborn dukken min jeg også. Fant den fram, og tenkte "Hvordan var det nå jeg gjorde dette her?"  Kom på at jeg denne gangen kunne skrive ned hvordan jeg gjør det.   Er ikke så lett å lage oppskrifter. En ting er hva du gjør, men du skal skrive slik at du skjønner det selv, men det må også være forståelig for andre. Og hva skal du regne med at de kan? Det er jo fint om nybegynner også kan klare det, og hva må jeg da forklare?

Dette er veldig enkel strikking, så jeg satset på å forklare slik at alle kan forstå. Men, har jeg klart det? Gi meg gjerne en tilbakemelding.  Jeg har en tendens til å forklare litt vel detaljert, så det er blitt en lang oppskrift.

Den røde har jeg strikket tidligere. Den er strikket som en bolero, tilbehør til kjole. De nye jeg har strikket er litt lengre, for å passe til bukser. Planen er å lage noen passende klær, men nå har jeg bare prøvd den til en bukse som lå i dukkeskapet. (Ja, eller i en dukkekoffert da. Skulle ønske jeg hadde et skap til dukkeklærne, men skjønner at det blir litt mye....)

Den første jeg strikket nå var den lakserosa. Den ble litt bred, så jeg forandret oppskriften litt. Deretter strikket jeg den turkise. Jeg fant en kjempefin knapp jeg hadde tatt vare på, og ble veldig glad over hvor fint det ble. Den gule er strikket litt kortere, for å passe bedre til en kjole eller buksedress.

Om jeg husker det skal jeg få tak i noe garn som passer til oppskriften som AvMeg hadde brukt. Eller så er det kanskje nok vester for en stund?

Her er oppskriften (link). Den er inspirert av en oppskrift på barnevest fra Stoff og Stil. Jeg har brukt garnet Cotton 8/4, og strikket med pinner 3,5. Vesten strikkes på tvers, og er veldig enkel! Men, om du lurer på noe er det bare å spørre.

(Jeg hadde tenkt å legge oppskriften inn som et pdf-vedlegg, men fikk det ikke til. Noen som vet hvordan jeg gjør det?  Laget et eget innlegget i stedet.)

2 kommentarer:

  1. Så fine vester- jeg vil gjerne ha oppskriften :) Jeg vet ikke noe om PDF - er ganske grønn på slikt dataopplegg. (Det er et under at jeg får til å blogge ;)
    Fine knapper er gull på slike vester. Jeg har en ganske stor knappesamling, og koser meg alltid med å finne passende knapper til vestene jeg lager. Gøygøy!
    Et skap til dukkeklærne hadde vært noe. Jeg har drømt om å lage et lite klesskap, men har ikke funnet en passende boks enda. Skal nok vise det på bloggen dersom det blir noe av planene.
    Fin kveld til deg :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Oppskriften ligger i innlegget før dette. Det er en link i dette innlegget. :-)

      Slett