søndag 11. september 2016

Poncho og lue til Babyborn - oppskrift

Da jeg var liten var det populært med poncho. Jeg husker at jeg hadde en, tror den var heklet. Nå er det ganske populært igjen, så jeg har strikket en til dukka. Oppskriften har jeg laget selv, og ønsker å dele den med deg.

Jeg strikker med Alpakka fra Sandnes, på pinne nr 3,5.


Poncho - oppskrift

Legg opp 64 masker. Strikk vrangbord, med 2 rette og to vrange. Men START med kun EN rett og to vrange. Fortsett deretter med 2 rette og to vrange. På slutten blir det også EN rett før du er tilbake til start. Årsaken til at jeg gjør det slik er at jeg vil at midt foran og midt bak skal gå ut fra to rette i vrangbordet. Strikk vrangborden så lang du ønsker, min er ca 2,5 cm.  Jeg valgte striper, men ensfarget blir også fint. Vil du gjøre noe ekstra kan du også lage andre mønster. 


Sett et merke der hvor omgangen starter. Dette vil gå ned på den ene siden. Markeringen gjør at det er enklere å holde styr på hvor overgangen starter og slutter.

Du skal hele tiden strikke disse to radene:

Rad 1 - strikk rundt med rettstrikk.
Rad 2 - strikk fram til de to rettmaskene som er midt foran. Legg ut en maske i mellomrommet før den første rette masken. Strikk de to rette, og legg ut en maske i mellomrommet før den neste masken. Gjør det samme på baksiden.  Jeg drar opp tråden mellom maskene fra forrige omgang for å legge ut en ekstra maske, men det finnes også andre forskjellige måter å gjøre dette på.

Gjenta  rad 1 og rad 2 til du har ønsket lengde. Jeg strikket til lengden var 14,5 cm. Deretter strikket jeg to omganger med to rette og to vrange (og passet igjen på at to rette masker traff de to rette som er midt foran og midt bak), før jeg felte av. Pass på å ikke strikke for stramt, på vrangborden nede, du ønsker ikke at den skal strekke strikketøyet sammen. Fell av alle maskene. Jeg strikk der rett og vrangt også i felleomgangen. Pass på at du ikke feller for stramt!

Ferdig lengde er ca 15,5 cm. Det gjør at hendene til dukka fremdeles synes, men spissen foran og bak er passe lange. 

 


Dette er et veldig enkelt prosjekt, særlig om man bruker kun en farge,  Om dukken er større eller mindre justerer du antall oppstartsmasker, slik at den passer til din dukkes hodeomkrets. Er garnet tynnere eller tykkere så er det kun antall masker når du starter som endres. Resten er helt likt.



Lue - oppskrift

Lua er et enkelt og raskt prosjekt. Du kan strikke med en liten rundpinne, fram til den blir for stor og du må bytte til strømpepinner. Jeg har strikket med samme type garn og pinner som til ponchoen.

Legg opp 64 masker og strikk vrangbord (2 rette og 2 vrange), ca 2,5 cm lang. Fortsett med glattstrikking til lua er 9 cm lang. Lag et merke i hver side, med 32 masker foran og det samme bak. Du skal nå felle i hver side. Når du har 3 masker igjen på forsiden strikker du to masker vrangt sammen. Strikk de to neste maskene rett. De to neste maskene strikkes rett sammen. Gjør det samme når du kommer til det andre merke.  (Du feller to masker i hver side for hver omgang med felling.)

Strikk så en omgang uten fellinger, før du gjentar, totalt 7 omganger med fellinger. 

Deretter skal du felle HVER omgang, til du har åtte masker igjen. Klipp av tråden, ca 10-15 cm lang. Strikk den første masken og trekk tråden igjennom. Gjenta med de andre 7 maskene. 

Fest trådene, og så er du ferdig.   Jeg pleier å presse lett med en vått kjøkkenhåndkle mellom, for å glatte ut litt. Særlig kanten nede trenger å bli presset litt.



Gi meg gjerne beskjed om hva du synes om oppskriftene. Om det er noe jeg kan forklare bedre, er jeg glad for en kommentar. Bruker du oppskriftene og blogger om det, så vis til denne bloggen. Du må gjerne bruke oppskriften om du strikker for å gi bort, men salg i mindre skala er også helt greit. 

3 kommentarer:

  1. Hei går det an å strikke poncho med rundpinne ? Mvh Turid Nordås

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei! Jeg strikker rundt, og har pinner på 30 cm. Men det er nok et stykke i begynnelsen hvor jeg har strikket med 5 strømpepinner.

      Jeg skylle lære med å strikke med to rundpinner, men jeg har ikke kommet så langt ennå.

      Koselig at du er innom å titter i dukkebloggen min. Håper du blir inspirert. Lykke til med ponchoen.

      Klem, Gro

      Slett
  2. Fine oppskrifter

    Hilse Brith

    SvarSlett