lørdag 9. februar 2013

Dukkeklær - en ny kjole

Jeg har også laget en kjole, med tilhørende truse. Mønsteret har jeg brukt tidligere, men jeg laget en liten vri. Mønsteret hadde knytting av snorer på skulderen, men jeg tror det er litt vanskelig for små barn. 

Jeg begynte med en ide fra en blogg med barneklær, hvor de hadde en snor som gikk igjennom forstykket, over skuldrene, deretter gjennom begge bakstykker, for så å knyttes midt bak. Hørtes ut som en god ide, som også ville gi litt fleksibilitet. Men, på en liten dukkekjole ble det bare rart og krøllete. Ikke fint i det hele tatt! :-) Så denne ideen ble omformet underveis og endte med at de er faste og ingen knytting bak. Bare borrelås til å lukke kjolen, på bakstykket. Selve skjørtet ligger bare løst over hverandre, men med veldig mye rysjing i livet så går det bra.



Stoffet med jentene på er en rest fra et tidligere prosjekt, hvor jeg laget sengetøy til dukkesengen. Det andre stoffet er kjøpt fordi jeg likte det godt, og tenkte det passet til dukketøy. Kan være at jeg finner på noen andre prosjekter med det, kanskje en skjorte eller liknende.

For at dukken ikke skulle være bukseløs under kjolen så sydde jeg også en liten truse til.  Nå er det bare å vente på sommeren!

Regner med at dette settet med barneklær følger det i forrige innlegg, på vei til lille Nora. :-)


1 kommentar:

  1. Nydelig kjole, og greit med stroppene slik som du har laget dem. Mye greiere å ta på for de små påklederskene :)
    Fin helg til deg :)

    SvarSlett