mandag 25. august 2014

Strikking til dukken - sikksakk teppe

Jeg så en oppskrift på et Sikk-sakk-teppe hos Picles. De har lagt ut gratis oppskrift. Jeg har ikke tålmodighet til et stort teppe, selv om jeg kunne tenke meg å ha et slikt teppe og dra over meg når jeg ligger på sofaen.

Men, et dukketeppe, det kan jeg klare å få ferdig! Så da satte jeg igang. Jeg er mest opptatt av søm, og har masse stoff på lageret mitt, men når det gjelder strikking er jeg ikke så ivrig. Derfor har jeg ikke noe særlig restelager heller. Måtte derfor ut å kjøpe litt garn.  Valgte 6 forskjellige farger og satte i gang. Mønsteret består av to forskjellige rader, så det er en enkel oppskrift å følge. Det er også enkelt å forandre bredde og lengde på teppet du ønsker deg. Lag så brede striper som du liker.

Mønsteret består av partier på 16 masker som repeteres. Jeg startet med 4 ekstra masker først og sist, for å få en penere avslutning på teppe. Det er i grunnen en smaksak. 

Her er det første teppe jeg strikket.  Med såpass smale striper blir det veldig mange trådender og feste. De som ser litt nøye nederst i høyre hjørne kan se at jeg ikke er helt ferdig ennå. :-)))

Jeg har brukt bomullsgarn fra Stoff og Stil. Det har strikkefasthet på 28 masker og 28 rader til 10x10 cm, og er ment å bruke pinne 2,5 til 3. Jeg har brukt pinne 3,5 til mine tepper, da blir de passe tette og myke. Prøv deg fram, for noen strikke fastere eller løsere enn andre. Større pinner gir større teppe. :-)

Jeg er i gang med et nytt nå, som blir litt bredere og lengre, slik at man kan tulle det rundt dukken.  Her har jeg byttet ut noen av fargene, og tilsatt to nye. Jeg gleder meg til å se det ferdig! 

Jeg er usikker på om jeg skal bruke det lyse rosa garnet som ligger ved siden av. Tror kanskje det blir et roligere, litt gammeldags utseende på teppe om jeg bare har med de fargene jeg allerede har strikket til nå.


Teppe er i underkant av 50 cm bredt. Er foreløpig usikker på hvor langt jeg skal strikke det. Kommer nytt innlegg når det er ferdig. 

Mønsteret er brukt 8 ganger i denne bredden, så jeg la opp slik:
4 masker til kanten
16x8 masker + 1 ekstra maske til hoveddelen
4 masker til kanten.
TOTALT 137 masker.
 
Du tar alltid den første maske løst av pinnen. Alle masker strikkes rette, med unntak av noen få masker på rad 2. Det står klart merket.

Rad 1 (forsiden). Strikke 5 masker, *1 kast, strikk 6 masker, ta de to neste maskene løst av pinnen som om du skal strikke dem (dette betyr at du løfter dem av ved å føre høyre pinne inn foran maske nummer 2 på venstre pinne, og så løfter du både denne masken og den første masken inn på høyre pinne), strikk 1 maske, løft de to maskene du løftet av over den siste masken du strikket, strikk 6 masker, 1 kast, strikk 1*
Gjenta fra * til * til du bare har igjen de siste fire maskene. Strikk disse fire maskene. 


Rad 2 (baksiden). Strikk 12 masker. *Strikk 1 maske vrangt, strikk 15 masker* Gjenta fra * til * til 13 masker gjenstår, strikk 1 vrang og 12 rett. 

Avslutt arbeidet med å felle løst av. Sy inn alle trådendene. Lykke til!

Gjenta rad 1 og 2, de blir en "stripe" i strikketøye ditt. Du lager så mange striper du ønsker av hver farge. Du avslutter alltid med rad 2 før du skifter farge. Alle trådendene blir da på samme side av strikektøyet. Du 


Oppskriften er IKKE min!  Jeg har lagt til de fire kantmasker, ellers er oppskriften helt som beskrevet hos PICKLES. De har lagt det ut som et gratismønster. Se linken.


Om jeg plutselig blir lei av å sy dukke- og barneklær så kan jeg kanskje tenke en gang til på et teppe til meg selv? Ikke umulig, men kanskje ikke helt sannsynlig heller.  Lurer på hvilke farger jeg ville ha da. :-)


2 kommentarer:

  1. Kjempefint!!!
    Jeg vil prøve å strikke et slikt til koseteope til oss i sofaen.

    Men hvor masker på jeg legge opp da?

    Mvh Janne eilertsen

    SvarSlett
    Svar
    1. Kommer helt an på garntykkelsen og pinnestørrelse. Det enkleste er å strikke en prøve som blir opp mot 15 cm bred. Du må ha 10 cm med jevn strikking. Du må strikke den så lang at du får fram sikksakkmønsteret. Deretter teller di antall masker som går på 10 cm, og ganger opp med hvor mange 10cm du ønsker i bredden. Strikk til du er fornøyd med lengden.

      Prøv med ganske tykke pinner. Du får god hjelp i butikken til å velge garn og pinner. Tenk på om du ønsker bomull eller ull. Ull er dyrere, men varmere.

      Lykke til!

      Slett