søndag 24. august 2014

Enkle tips til nye dukkemammaer

En ting er at dukkene trenger klær, men i leken er det også brukt for tilbehør. 

Her er noen tips om hvordan du kan lage tilbehør som gjør leken ekstra morsomt for barna. Men som også er enkelt å lage for bestemor, gudmor eller hviken voksenrolle du har.   Jeg er gudmor, tante, grandtante og ennå flere roller.  Selv har jeg ingen barn, men koser meg veldig med de barna som er rundt meg.

Tepper til å ligge på og å ha rundt dukkebarna er et must. Om du har en symaskin kan du lage tepper av alt mulig. Kjøpe helt nytt, kjøpe på salg, bruke noe gammelt du har i huset, spørre venner og naboer om de har noe som kan brukes.


Teppe til å ligge på, eller ha rundt dukka.
Jeg hadde en rest med ugle-fleece, etter å ha sydd et teppe til sønnen til min niese. Den lille resten rakk til to fleecetepper til dukkene. Alt du trenger er en symaskin med nål og tråd, og noen knappenåler Brett kanten inn og fest knappenåler, slik at de holder seg samlet mens du syr. Om du bretter to ganger får du ingen stoffkanter som synes, eller kan rakne. Sy en enkel rettsøm, og fest i begynnelsen og slutten av sømmen. Jeg pleier å sy langsidene først, for så å sy kortsidene. Da får du penest hjørner.

Dette klarer du, selv om du ikke har sydd noe før også.  Om du ikke har symaskin så kan du gjøre dette for hånd også, men jeg anbefaler absolutt symaskin. Om du ikke har symaskin selv så spør litt rundt, det er sikkert noen som kan låne deg en. Kanskje til og med hjelpe deg litt!  Det er koselig å gjøre dette sammen med noen, og kanskje lærer dere alle noe nytt.


Helseteppe og vaskeklut.
Dukkemammaer trenger også noe å legge dukken på for å skifte på dem. Jeg har laget et stelleunderlag, men et helt vanlig hånkle fungerer også. Det er ofte salg på babyting hos Princess og KID. Mye kan brukes som det er, men det er også enkelt å klippe og sy litt for å få en en størrelse som passer bedre for dukkene. Jeg har også kjøpt store gulpekluter og delt opp i mange små vaskekluter. Det liker dukkemammaene veldig godt. Av en niese som har to små gutter fikk jeg også en del små flasker med såpe og olje. Disse rengjorde og tørket jeg, slik at babymammaene kan lege at de vasker og smører. Veldig populært!


Badehåndkle med hette.
Det rosa teppet til venstre er et helseteppe som jeg har kjøpt på salg. Jeg har klippet det i passe størrelse, 50x50 cm. Ofte blir størrelsen avgjort av hvor mye materiale jeg har tilgjengelig, og hva jeg ønsker å få til. Jeg sydde også noen små kluter, ca 18x18 cm ferdig mål. (Klippet sikkert 20x20.)

Jeg har også laget et hettehåndkle, av et stort badehåndkle. (Til høyre, og under.) Du klipper en firkant i ønsket størrelse, mitt er 60x60cm stort. Hetten er 15 cm høyt fra hjørnet mot kanten av hetten.  Jeg har skråklippet stoff for å lage skråbånd til å kante med. Det høres mye vanskeligere ut enn det egentlig er.  Du bestemmer hvor bred du synes kanten skal være, og klipper skråklipte striper av stoffet på litt under 4 ganger bredden av endelig resultat. Stryk stripene først dobbelt, brett deretter inn hver halvdel en gang til mot midten. Du skjønner lett hva jeg mener om du ser på et ferdig skråbånd.  Du får kjøpt eget verktøy du kan bruke mens du former og stryker skråbåndet. Se bilde lenger ned. Jeg har kjøpt mine på Stoff og Stil. De finnes i tre bredder.  Du kan selvsagt bruke ferdig skråbånd, men jeg ønsket noe som var litt bredere, og i et morsomt stoff med litt farge.  Jeg har også pyntet bådehåndkle og stelleunderlaget med et merke.


Bådehåndkle med hette. Her ser du tydligere at det er firkantet.
Stelleunderlag  60x40 cm.















Om du vil gjøre det ennå enklere tar du et lite håndkle og bruker det som det er! Her har jeg et hvitt håndkle med litt struktur, som gjør at det passer fint. Var nok 50x70 da det var nytt.





Jeg har også sydd et stripete lappeteppe til å ha i dukkevognen eller dukkesengen. Fint som krabbeteppe også. Det er ca 45x52 cm ferdig mål. Jeg har skrevet om det tidligere, i dette innlegget. Det er litt mer jobb enn forslagene over, men når du har litt trening så er det et godt videregående prosjekt. Lykke til!



Miniflasker, ca 10 cm høye.




Miniflaskene har jeg fått av en niese, men jeg forsto på henne at hun hadde fått disse som vareprøver. Usikker på om det var på apotek, eller fordi hun hadde meldt seg på en babyklubb eller noe. De små mammene synes i hvertfall at det er supermorsomt.

Her er det lille verktøyet jeg bruker når jeg former skråbånd fra ferdige skråklippede striper med stoff. 


Nå håper jeg du har fått noen enkle og gode tips på hva du kan lage av tilbehør. Om det er noe du ikke forstår, eller vil ha ekstra forklaring på så legg igjen en kommentar til meg.   Jeg synes det er veldig hyggelig om noen blir inspirert. Send meg gjerne bilder eller link, om du har egen blogg. 

LYKKE TIL!!! 

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar