torsdag 4. desember 2014

Julepresanger XII

Jeg har laget to nye sett med dyner og puter til dukkesengen. Ett sett i gave, og ett sett til meg selv. Jeg ga bort det jeg hadde hjemme i min egen dukkeseng for en god stund siden. Godt å endelig få det i orden her hjemme også. 

Tidligere har jeg klippet opp en dyne når jeg har laget dukkedyner, men denne gangen kjøpte jeg litt hvitt stoff og syntetisk vatt. To lag med vatt ble en fin "sommerdyne". 


Jeg bruker stofflim som løser seg opp etterhvert for å samle lagene før jeg syr. Da er jeg sikker på å ikke få så mye skrukker under syingen. Men, om du er nøye så klarer du deg uten lim også. 

Så markerte jeg sømmene med en penn. Syr over dem med flerstegs sikksakk, det dekker mesteparten av pennemerkene. Jeg runder også av hjørne bittelitt, slik at det blir enklere når jeg syr på skråbåndet. Dynene mine måler 40x40 cm, og puten 15x23 cm.

Jeg har også sydd et sengesett i gult Lillemartinestoff. Den lille hvite, heklede hjerteborden hadde jeg på lager. Heklet flere sist gang jeg var i heklehumør. 

Dyne og pute til meg selv har ikke behov for nye trekk, da jeg har to sett liggende fra før. Ett i lilla og et i hvitt blondestoff. 

Jeg klippet også til en madrass som passer dukkesengen som skal være med i julepresangen, og den fikk så klart også et laken i samme gule stoff. Laget et helt trekk til madrassen, slik at det alltid sitter godt fast. 

Noen som begynner å glede seg til jul?


1 kommentar:

  1. Kjempefine dyner og sengesett - ikke mange dukkebarn som sover så godt tror jeg :)

    SvarSlett