fredag 16. september 2016

Ikke som planlagt i dag

I de siste dagene har jeg jobbet med å lage et  mønster for en hel dress til babyborn. Jeg ønsker å ha knapping foran. Har tidligere laget en sommerdress, med knapping bak. Så nå har jeg lett i alle mønsterbladene mine etter et passende mønster som inspirasjon. Kom til slutt på at jeg har laget en babydress som var akkurat som jeg planla for dukken. Men dette mønsteret har buen "feil vei" i skrittet, slik veldig mange mønstere er nå. Mens den korte sommerdressen min har vanlig form på bena.  

Jeg forsøkte først å endre på sommerdressmønsteret, som ser slik ut (bilde til venstre). Men det ble lite gjennomtenkt i forhold til hvordan jeg skulle lage åpningen foran, så det ble bare tull. Rett i søpla med det utkastet, både mønster og stoff. Heldigvis hadde jeg testet med en gammel t-skjorte.

Mitt neste forsøk var litt mer gjennomtenkt, men ble lagt til side, da jeg fant ut at jeg måtet teste ut en bukse først, slik at den delen var under kontroll.


Så da satte jeg i gang med å finne et mønster for buksedelen som fungerer. 



Jeg laget først den korallrosa, og syntes den ble litt vel vid. Deretter laget jeg den grå, og ble enig om at livet var litt høyt. Etter at den lilla var ferdigsydd var jeg fornøyd med mønsteret.  Man kan alltids fortsatt å teste små forandringer, men jeg ønsket å gå videre med mønsteret mitt.

Så da var det å knytte buksedelen sammen med overdelen til sommerdressen. La de forskjellige delen oppe på hverandre, og tegnet av et nytt mønster.  Tok sjansen på å klippe ut i en liten stoffrest jeg har spart på.  Gikk litt bedre med åpningen foran, men ikke helt gjennomtenkt denne gangen heller. Men neste gang skal jeg nok få det til. 

Det som var værre var at den var alt for kort i kroppen. Den satt skikkelig stramt over rumpa, og det var ikke akkurat planen.  Skikkelig ergerlig, siden jeg liker stoffet godt. Så jeg sjekket om jeg kunne sy den om litt, og få den til å passe en mindre dukke jeg har. Heldigvis lot det seg gjøre. 

Ble fint med de gule knappene, synes jeg.


Jeg har ikke brukt ribb her, men heller valgt å bruke stoffet også til knappekanten og halskanten. På ermene har jeg lagt opp med en søm, og på bena har jeg sydd på en strikk før den ble lagt opp. 

Denne dukken er mye kortere, så den lengden som var for kort for Babyborn passet fint på denne. Bredden derimot var alt for stor, så jeg sydde en ny søm et par cm innenfor den gamle. Ermene måtte også gjøres smalere, men det gikk også greit. 

Syntes den ble søt jeg!

Nå må jeg bare fortsette med mønsteret til Babyborndukken, og håpe at det neste forsøket blir bra.

Mye som ikke gikk så bra underveis, men det er det som må til for å få nye mønstre.

2 kommentarer:

  1. Så mange fine ting du har laget, og kjempegreit med oppskriftene på de strikka plaggene. Søte små prosjekt som vil være fine til julegaver :) I sommer kom jeg over ei dame som solgte så mange fine klær til Baby born og jeg handla i vei for prisene var veldig greie. Tenkte det kunne være fine gaver for minsten å gi når hun skal i bursdager. Men - nå er jeg helt forelska i klærne så tror ikke jeg klarer å gi dem bort :) :) Synes det er så koselig å kle opp dukkene :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Ha ha.. Sliter litt med å ikke beholde selv jeg og. Men for første gang har jeg tenkt å prøve med på et marked i husflidslaget. Blir veldig spennende. Om det ikke går så greit har jeg tenkt at noen barnehager i nærheten sikkert vil ta i mot. Koselig om du kan ha nytte av opppskriftene mine. Er det noe som er uklart så ikke vær redd for å si i fra.

      Slett