fredag 22. februar 2013

En kjole og litt mykt tøy til dukken

Gaveprosjektet mitt lever videre, og her er det jeg har laget til nå.

 

























En liten kjole som åpnes med borrelås i ryggen. Enkelt å få på for ei lita jente, håper jeg. En liten truse hører med, synes jeg, kan jo ikke gå uten truse. :-)



























Her har jeg laget litt mye klær, i et tøft, grått stoff med elghoder på. Kantet med lyserosa. 

En liten lekedress, som du ser på bilde i midten, og de andre to øverste bildene.
En liten truse og t-skjorte på de andre bildene.
En liten lue måtte jeg også sy. :-)

T-skjorten har borrelås i ryggen, mens lekedrakten har trykknapper og borrelås i ryggen. 

Jeg har klippet mer av det grå stoffet, som venter på å bli sydd. Planen er å skaffe en annen farge til kantingen, litt lyseblått tror jeg. Tror dere ikke at det ville være fint?

6 kommentarer:

  1. Kjempesøte dukkeklær - det ser veldig skikkelig og flott utført ut. Får lyst til å prøve meg på ribb på dukkeklær også, men tenker det blir litt vanskelig med de små ermåpningene og beinåpningene.

    Lurt med litt "masseproduksjon" som i innlegget under. Jeg har gjort det noen få ganger, men liker best når jeg kan sy en ting av gangen. Føler at jeg får det finere til da - farger, mønster og de som passer sammen :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Liker ikke å masseprodusere jeg heller, men akkurat nå er det litt travelt, så da ble det et unntak. Er jo mye mer morsomt når man kan finne et stoff og jobbe seg igjennom til et ferdig resultat! Men, det tar mye lenger tid. :-)

      Dukkeklær er litt smått, så det jeg ofte gjør med ribb er å sy den på først, for deretter å sy sidesømmer o.l. Til ermer f.eks. er dette en smart metode. Til halskanter er åpningen stort sett stor nok til å den sammen i en sirkel og montere hel. Blir omtrent som en ermkant på barneklær. Litt forsiktig må du jo være, men bare prøv. Jeg bruker en elastisk søm som ser ut som en rettsøm kombinert med sikksakk. (Håper jeg klarte å forklare meg godt nok nå!)

      Ha en fin helg!

      Slett
  2. Så herlige klær. Den dressen med elg var jo superkul. Har stått og siklet på stoffet til tskjorter til tantebarn. Først mmå jeg nok få laget opp litt av det stoffet jeg allerede har.
    Tusen takk for koselig kommentar inne hos meg og ha en riktig flott lørdag!

    SvarSlett
    Svar
    1. Kan absolutt anbefale elgstoffet, det er utrolig mykt og deilig. Ikke så tykt, så best til t-skjorter og sånt.

      Jeg så genseren din med løvestoffet, og jeg bare gleder meg til å sy med det selv!

      Ønsker deg og familien en riktig fin helg!

      Slett
  3. Så flink du er til å sy både til dukken og til barn. :) Jeg tror jeg må ta toget inn til deg for å være med på stoff og stil, trenger noen stoffservietter og litt nytt stoff og bånd som kan fristetil prosjekter.

    Ha en deilig lørdag dere. Klem :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk så mye! Bare å komme innover med toget, jeg henter deg på stasjonen. :-)

      En fin lørdag til dere også. (La forresten akkurat ut et nytt innlegg...)

      Klem

      Slett