torsdag 21. februar 2013

"Masseproduksjon"

Holder på med noen gaver, dukkeklær så klart!, og trenger å være litt rask. Så nå prøver jeg å være litt effektiv.

Sydde en pysjamasbukse tidligere, og fant ut at det var en god kandidat for å teste produksjon av flere lik plagg samtidig. Det pleier jeg aldri å gjøre, for jeg koser meg jo med å sy dukkeklær, og har det ikke travelt. 

Her er resultatet:

Slik gjorde jeg det:
  • Klipp ut  delene.
  • Ha vanlig rettsøm på symaskinen, og sy midt foran og midt bak.
  • Skift til sikksakk, og sy
  • midt foran og midt bak,
  • benkantene og i livet.
  • Brett og fest knappenåler til løpegang i livet  (tilpass strikkbredden, og la det være igjen en åpning på ca 1 cm midt bak.
  • Lag oppbrett på benkanten, og stryk lett. (Om du er flittig stryker du over andre sammer også.)
  • Skift til rettsøm på symaskinen, og sy innside ben
  • Skift til sikksakk, og sy innside ben.
  • Tre strikk i løpegangen og fest endene sammen. (Jeg pleier å gjøre dette for hånd på dukkeklær, fordi alt er så smått.)
  • Skift til rettsøm og sy igjen åpningen i løpegangen. (Jeg syr i et lite bånd, for å lettere kunne se forskjell på foran og bak.)
  • Nå kan du stryke litt igjen, om du er flittig. :-)
Du sparer ganske mye tid ved å sy hver enkelt søm på alle plaggene samtidig. Du skifter ikke sømtype så ofte. Ikke trenger du reise deg for å stryke så mange ganger heller.  Og om du kjenner mønsteret og vet at det passer så behøver du ikke prøve underveis heller. Jeg bruker alt for mye tid på prøving, fordi jeg er usikker på om benlengden og høyde i livet er riktig. Slipper det når mønsteret er testet godt ut. :-)

I dette tilfelle sydde jeg alle de lyse buksene først, med hvit tråd, og så gjentok jeg de røde med rød tråd. På den måten fikk jeg testet ut hvor effektivt det var, selv om det den siste gangen bare var to plagg. 


Og da jeg var ferdig så hadde jeg 1 Babyborn pysjbukse, 4 litt mindre pysjbukser, og 3 pysjs-shortser. Var veldig fornøyd med meg selv. Det blir gaver til tre små jenter, og kanskje litt i min egen dukkekoffert også. :-)

To t-skjorter har jeg også laget, men de er sydd hver for seg. I tillegg har jeg klippet truser, t-skjorter og en lekedress i det fine grå stoffet med elgmønster. De skal jeg sy sammenhengende, for å spare tid.

Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar