torsdag 21. august 2014

Strikkegenser

Jeg har strikket en dukkegenser, lik den brune jeg strikket for en stund siden. Jeg er like fornøyd med resulatet nå som sist. Underveis skrev jeg ned oppskriften, men jeg har ikke samlet meg til å få oppskriften ferdig. 

Da jeg bare hadde igjen å strikke halskanten så kastet jeg resten av garnet. Kastet rester av både det brune og det lilla. Tenkte det var smart å ikke ha så mange små rester liggende, for de var ikke egentlig nok til å kunne bruke det til noe. Bortsett fra å strikke halskanten som manglet da!!!!  Det er utrolig hvor glemsk jeg kan bli. 

Og da jeg forsøkte å kjøpe et ekstra nøste med lilla så var farven utgått!  Men, i går var jeg innom butikken på nytt, og da lå det noen igjen i en restekasse. Gjett om jeg ble glad! Så i dag har jeg strikket halskanten, sydd inn de siste trådene, og satt i en knapp.  Nå har jeg et helt nøste med lilla, så da kan jeg strikke en genser til, og sjekke om oppskriften stemmer.


Formen er elendig, og jeg klarer ikke å hvile så mye som jeg egentlig trenger. Derfor har jeg sydd noen bukser til babyborn. Ikke så slitsomt, så nesten hvile? Tester ut et mønster, for jeg lurer på om jeg skal legge ut et mønster og en forklaring på hvordan buksen syes. Kanskje er det noen som kan trenge noen tips? 

Ideen er å lage mønster og forklaring til noen enkle plagg. Jeg lager de for at de skal passe til Babyborn, men det er mange dukke i omtrent samme størrelse. Det er ikke så alt for vanskelig å gjøre endringer om du trenger det, på bredde og lengde av plagget. Planen er å lage mønster for bukse, t-skjorte/genser og truse. Det kommer sikker til å ta en evighet, men det gjør ikke noe for mitt vedkommende. Det kommer når det er klart. Sånn er det med det meste jeg holder på med.

I tillegg til buksene har jeg også sydd en t-skjorte og en genser i et stoff med små japanske dukker.  Morsomt å finne gamle stoff på lageret mitt, og se hvor fint det blir i dukketøy. 


Jeg hadde helt glemt den stripete buksa og den bølgete tunikaen, det ble jo fint. Det rosa og gule stoffet er også ett jeg liker godt. Har sydd en t-skjorte i dette stoffet til gudbarnet mitt, men jeg tror ikke det var helt hennes smak. 

Et sett med genser og truse har jeg sydd tidligere i sommer. Av en eller annen grunn har jeg klart å klippe stoffet feil vei. En nybegynnerfeil som jeg ikke har gjort på mange år. Det er noe med å jobbe når man er veldig sliten, da kan mye skje. Heldigvis er stoffet ganske elastisk begge veier, så det kan brukes, selv om det er feil. Sånn er det med det meste av dukkeklær. Noen små feil gjør ikke så mye, det kan brukes allikvel.

Litt usikker på hva jeg skal gjøre med alt dukketøyet jeg nå lager, men det finner jeg ut av. Alltid ei lita jenta som kan tenke seg litt nytt dukketøy. (Eller en litt eldre dame (meg) som finner på noen å gi det til.)
 


2 kommentarer:

  1. Wow, en hel haug med lekre klær. De strikka genserne var søte. Så kjedelig at du måtte kjøpe nytt nøste for den lille halskanten.. rart for noen ting vi kan gjøre. Og å klippe stoffet feil vei. Ja, når vi begynner å tro at vi har lært, så plutselig gjør vi noen slike feil. Kjenner meg godt igjen i det. :)
    Nå kommer det som skrevet på blogge min til å bli veldig stille fra min kant en lang stund. Tida strekker ikke lengre til å sy og blogge.. Men - jeg kommer garantert tilbake når studiet er ferdig :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Lykke til! Du kommer til å bli savnet. :-)

      Slett