onsdag 22. juli 2015

Litt nye dukkeklær

Jeg har endelig fått sydd noen nye dukkeklær!  

Klærne skal bli en gave fra et vennepar - til barnebarnet deres. Håper hun blir glad. 































På forhånd hadde jeg laget dette settet, med bukse, genser, lue og sokker.  Det falt i smak hos bestemor, som også bestilte et sett til, med kjole.


 



























Jeg laget først den lille kjolen, med en tilhørende truse, og var for så vidt fornøyd med det. Men så kom jeg på at dukka måtte få en t-skjorte til også. For undertøy og t-skjorter er basisklær, som alle dukker må ha. Så fant jeg det rosa prikkete stoffet med fugler, og det måtte bli et skjørt. Jeg har laget et tilsvarende skjørt til gudbarnet mitt. Og til slutt ble det en liten pysjbukse, som kan brukes sammen med t-skjorten. Dukker sover jo ganske mye, så de må selvsagt ha nattøy!

Den blå t-skjorten trekkes over hode, mens den rosa har borrelås i ryggen.  Det samme har kjolen, og skjørtet har borrelås i siden. Så det meste skal være relativt greit å få av og på. 

De søte skoene kjøpte jeg på Palma, Mallorca, i ferien. De skal ikke gis bort, men legges i skokofferten min. <3  Kanskje jeg må lage et nytt innlegg med alle dukkeskoene?

8 kommentarer:

  1. Så utrulig fine dokkekle du har laga! For ei heldig dokkemamma som får desse i gåve, dei blir heilt sikkert sett stor pris på! Vart nesten frista til litt dokkeklesying no - men har vore og fått kortisonsprøyte i handleddet i dag så bør vel halde meg unna symaskina:) Håper inderleg den virkar for no er eg såå lei av å ha ei hand som ikkje fungerer! Kryssar fingrane!
    Håper du har fine sommardagar! Her er ingen sommar - 10-12 grader og regn er standarveret no for tida.
    Hadde gjort seg med litt sol og varme no!

    SvarSlett
    Svar
    1. Takk for hyggelig kommentar! Du får nok ta det litt med ro, til hånden din er bra igjen. Ille å ikke kunne gjøre noe nå, men om du ikke tar hensyn så blir det bare ille mye lenger tid. (Streng nå... :-))

      Dukkeklær er så morsomt å lage, så jeg anbefaler det absolutt!
      Kanskje du bare kan titte litt på stofflageret, om du har noe som passer til dukkeklær? :-)

      Håper sommeren blir bedre hos både deg og meg!

      Slett
  2. Heisann du.

    Så masse flotte klær du hadde laget nå. Kjempe søtt skjørtet med fuglene på. Håper dere hadde en flott ferie.
    Klem Eline. :-)

    SvarSlett
  3. Kjempefine dukkeklær - dette er du så flink til. Jeg likte spesielt godt fasongen på det rosa skjørtet med linning - det ser ut til å være rundklippet - er det? Fint med et skoinnlegg og vis gjerne frem den gule dukkevogna også :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Det er ikke helt rundklipt, men nesten. Klipte i full fart, liten avrunding opp og stor ned, kanskje ca 150 grader. Sydde to sammen, med åpning i siden. Rynket for linning, og satte på en bit borrelås.

      Skal se om jeg kan få tatt bilde av vogna. Kan være det tar litt tid, for jeg burde vasket den skikkelig. Dukkesko kan jeg nok få til raskere. Skal prøve å sy litt mer klær, så tar det sammen med de.

      Takk for hyggelig komplement av dukkeklærne mine. <3

      Slett
  4. Har fått rapport om hva dukkemammaen og besteforeldre syntes. De var superfornøyde. <3 Spesielt fornøyd med at hun klarte å kle på selv. Skal lage litt flere dukkeklærgaver etter hvert.

    SvarSlett
  5. Hei er det mulig å kjøpe mønster av deg?

    SvarSlett
    Svar
    1. Hei Ann Kristin!

      Beklager at jeg er så sen til å svare. Jeg selger ikke dukkeklærmønster. Det finnes flere fine bøker som man kan kjøpe eller låne på biblioteket. Jeg har etterhvert gjort endringer og laget egne mønstre. Det er ikke så vanskelig når man har sydd litt forskjellig. Jeg skulle gjerne ha tegnet av noen av de jeg bruker, og sendt til deg, men jeg har ikke så mye overskudd.

      Om du prøver deg, og har noen spørsmål så kan du gjerne spørre meg her. Vanligvis vil jeg svare ganske raskt, og jeg synes det er hyggelig å kunne hjelpe til.

      Slett