torsdag 6. oktober 2016

Halvsirkelskjørt - mønster

Jeg har strikket en del dukkeklær, og nå prøver jeg å få sydd litt. Jeg laget et lite skjørt med fugler på for en god stund siden, som alle likte så godt. Mye var nok pga det søte stoffet, men jeg tror at skjørtet også falt i smak. Så da tenkte jeg at jeg måtte lage et mønster. 

Prøvde først å lage et dukkeskjørt i hel sirkel. Holdt på med å regne ut hvor stor den indre sirkelen måtte være når dukkas omkrets i livet var 30 cm. Husker jo regelen om 2piR hvor pi er 3,15 og r er radius. Jeg ønsket å finne radius, dvs fra midten av sirkelen og ut, så da ble regnestykket slik:

Radius = 30/2*3,14  som er det samme som     Radius = 30/6,28   dvs at Radius er 4,78.

Vel og greit, men da jeg etter en del jobb hadde skjørtet ferdig så var jeg ikke fornøyd med at det var så mye stoff. Tegnet av et nytt mønster  litt på slump, og det ble mye bedre. Da jeg så litt på mønsteret så la jeg merke til at det nesten var halvparten så stort som det første, så da tegnet jeg opp et som var litt mer nøyaktig. Underveis fant jeg ut at det ikke var så smart at skjørtet ikke hadde rynker øverst i livet, da dukka var bredere over lårene, og at det ble veldig trangt å få det av og på. Så derfor la jeg til litt rynker, og brukte strikk i stedet for glatt linning.

Her er noen bilder av prosessen, jeg forklarer litt mer om hvert bilde under.




1. Her ser du mønsteret mitt. Det er 90 grader i hjørnet som er øverst til høyre. (Det som ville vært der om jeg ikke hadde klippet ut stoffet over den øvre halvbuen.) Så ut fra det øvre høyre hjørnet tegner du først en strek vannrett, mot venstre, og en loddrett nedover. Deretter trenger du å bestemme deg for hvor stor vidde du vil ha i livet. Den korte sirkelen øverst er i livet, og på mitt mønster er denne 17 cm (dvs 34 som livvidde, minus sømmonn). Man kan regne ut hvor langt det skal være fra hjørnet, med samme regelen som over. Radius er 34/3,14x2 = 5,41. Jeg brukte 5,5 cm som radius, og da blir skjørtets omkrets i livet   5,5 x 2 x 3,14 = 34,54.

Mønsteret legges med en av kortsiden mot en brett, slik at du får dobbelt stoff. Når du bretter den ut ser du at det blir en halv sirkel, slik som på bilde nr 2.  Jeg har også klippet en linning, som du ser på bildet nr 2. Den er 5,5 x 40 cm. Du trenger ikke hele denne lengden, men det er greit å ikke klippe en som blir akkurat for kort. 

På bilde 3 ser du at jeg har sydd ned fallen på skjørtet. (Først sikksakket jeg rundt hele veien, før jeg brettet inn en smal kant og strøk den flat . Sikksakk like gjerne linningen mens du først er i gang. Stryk alt flatt.) Deretter sydde jeg med rettsøm fra vrangen (for å sikre at jeg ikke bommet på stoffet og fallen ikke ble sydd fast. 

På bilde 4 ser du resultatet fra retten.


På bilde nr 5 ser du at jeg har sydd linningen på skjørtedelen. Legg skjørt og linning rette mot rette og sy en rettsøm ca 0,5 cm fra kanten. Stryk og sjekk at det ikke ble noen skrukker i sømmen. 

På bilde 6 bretter jeg linningen slik at den er 2 cm bred hele veien. Sett i knappenåler underveis, og stryk flatt. Sjekk at stoffet på baksiden er litt nedenfor sømmen. Min linning er 2 cm bred fordi det passer med en strikk jeg har, men her kan man variere etter eget ønske. Husk å endre bredden på linningen om du bruker en annen strikk.   Sy en rettsøm helt inntil kanten på linningen. Sjekk at du har fått med stoffet på baksiden hele veien, slik at det er en løpegang uten åpning nedover. 

Det skal se slik ut som på bilde nr 7. Du har nå en åpning i begge ender av linningen. Tre en strikk igjennom ved hjelp av en sikkerhetsnål eller liknende. Sy en søm i den ene enden for å feste strikken der. Se bilde 8. Trekk strikken helt igjennom ved å skrukke stoffet. Fest strikken i den andre enden også. Hvor lang strikken skal være måler du på dukken før du klipper passe lang strikk. Det er litt avhengig av hvor fast strikken er Min strikk var 26 cm.



På bilde 9 ser du at strikken er festet i enden av linningen. Jeg syr fram og tilbake med symaskinen, for å sikre at den ikke vil løsne under bruk. 

På bilde 10 ser du at jeg har sydd en søm midt på strikken. Det gjør jeg for at strikken ikke skal brette seg under bruk.  Begynn i den ene siden. Når du har sydd et par cm kan du holde begge endene og strekke strikken slik at stoffet blir flatt mens du syr.

11. Deretter bretter du skjørtets kortsider mot hverandre, rette mot rette, og syr en søm. Pass på at stoffet møtest nede ved fallen og øverst ved strikken.  Jeg bretter stoffene fra hverandre og stryker, før jeg med håndsøm syr de fast på hver side. 

12. Skjørtet er ferdig, og dukken har fått et nytt antrekk. Strikket topp og knestrømper som tilbehør.


Ikke vær redd for å prøve å sy et eget halvsirkelskjørt. Det er ikke så vanskelige. Lykke til!



2 kommentarer:

  1. Så fint det ble - du er flink. Nå fikk jeg lust til å sy skjørt her jeg sitter :)

    SvarSlett
    Svar
    1. Burde absolutt sy noen! Det er fort gjort, og ikke vanskelig. Jeg brukte i underkant av en halv time. Syr du flere samtidig så går det sikkert ennå raskere.

      Slett