onsdag 12. oktober 2016

Kjoler, topper og skjørt

For en god stund siden så jeg en oppskrift på en kjole til Babyborn som var så fin.  Jeg måtte lete litt etter den for å finne den igjen, men heldigvis lykkes jeg.  Her er linken til Siwistrikks blogg.  

Jeg har gjort om litt på oppskriften, og har endret den til en topp også. 

Forklaring på hvordan du lager skjørtet finner du her


Den rosa toppen er strikket i bomullsgarn fra Stoff og Stil. Den lilla toppen og kjolen er strikket i Fine Wool fra samme sted.
Den grønne kjolen og toppen er strikket i Alpakka Silke fra Sandnes garn.

Kjoleoppskrift til dukke på størrelse med Babyborn (43 cm)

Legg opp 108 masker og strikket først tre riller nederst. Du strikker rundt hele veien opp, til du legger inn en splitt. Det fungerer veldig greit med en strikkepinne som er 30 cm, men du kan bruke 5 strømpepinner også.  Fortsett deretter med glattstrikk, eller et annet mønster som du liker. SIWISTRIKK har laget kjoler hvor hun har lagt inn perler, for litt bling. Veldig fint!

Strikk til ønsket lengde, jeg har strikket 17cm. Nå skal du felle av noen masker før du strikker skulderdelen. Fell slik at du har 88 masker. Videre felles det 6 masker under ermene for ermehull. Det blir 38 masker igjen til fremstykke og 38 til bakstykke.


Ved første ermehull legges det nå opp 22 nye masker, strikk 38 masker, legg opp 22 nye for erme, og strikk så 19 masker. Du er nå midt bak på ryggen og strikker herfra frem og tilbake. Snu og strikk tilbake over alle maskene.


Fellingen fortsetter som følger: 

3m r, 2m sm, # 6m r, 2m sm # gjenta mellom "stjernene" ut omg.
3 pinner rett uten felling


3m r, 2m sm, #6m r, 2m sm#    (Når maskeantallet ikke stemmer helt avslutter du med en maske mindre før du strikker 2m sm, 3m r.)
3 pinner rett


2 m r, 2m sm # 5m r, 2m sm# 

3 pinner rett
 

3m r, 2m sm #5m r, 2m sm#
3 pinner rett
 

3m r, 2m sm #4m r, 2m sm#
3 pinner rett
 

3m r, 2m sm #8m r ,2m sm#
strikk en pinne rett tilbake, fell så av.

Hekle en fastmaske rad rundt ryggåpningen bak samtidig som du da hekler inn noen luftmasker for knappehull.









Forklaring:
m = maske
r = rett
sm = sammen

Denne kjolen er et kjempegreit utgangspunkt og kan varieres etter smak og behag, her er det bare fantasien som setter grenser.  



Topp i samme mønster

Når jeg lager en topp så begynner jeg på 88 masker, og strikker 3 riller og deretter 7 cm glattstrikk, før jeg feller av 6 masker under ermene for ermehull. Herfra er oppskriften helt lik som for kjolen.

Gå gjerne inn på SIWISTRIKKS blogg, hun har laget kjolen i mange forskjellige varianter, og har også masse annet fint på bloggen sin.

6 kommentarer:

  1. Dejlig med opskrift! Hadde så lyst til å strikke denne kjolen. Takk!

    SvarSlett
  2. Tusen takk for hyggelig kommentar på bloggen min!
    herlige dukkeklær du lager :)

    SvarSlett
  3. Slike greie oppskrifter liker vi :) Takk for oppskriften :)

    SvarSlett
  4. Svar
    1. Hei! Velkommen til bloggen min.

      Alle toppene i bildet, med unntak av den lyse rosa, er strikket i Fine Wool fra Stoff og stil. Jeg liker det garnet veldig godt. Plàgget blir lett og luftig. Jeg har strikket med pinne 3,5. Tror ikke det var det som ble oppgitt, men det blir veldig fint da. Strikkefastheten min er normal i forhold til det som oppgis på garn.

      Den lyse rosa er strikket i et bomullsgarn. Den ble litt større og ikke så lett og luftig.

      Går fint an å strikke i et babyullgarn også.

      Slett
  5. Denne kommentaren har blitt fjernet av en bloggadministrator.

    SvarSlett