mandag 16. januar 2017

Undertøy/bleie

Når jeg syr dukkeklær syr jeg ofte i hele sett. En kjole trenger f.eks. en underbukse. Nå har jeg tenkt en stund at jeg skal lage mønster på en bleie. Mange liker jo at dukka er en baby, og da trenger den bleie.  Jeg laget en for lenge siden, men den var for stor. Nå har jeg laget en nytt mønster.

Her viser jeg hvor enkelt den er å sy.

Her ser dere mønsteret til venstre, som legges mot brett på dobbelt lag med stoff.

Så legger jeg et tynt lag med vatt nederst, deretter stoffet som skal være innerst, og til slutt stoffet som er yttersiden. Inner- og ytterstoffene skal ligge med retten mot hverandre. Viktig!

Legg merke til at kun ytterstoffet er klippet til mønsteret. Det er enklere om ikke alle lagene er klippet til. Sett noen knappenåler i lagene, for å holde de sammen. 


Sy rundt kanten på stoffet. La det være en åpning i enden på en av de korte utstikkerne. 

Vreng deretter alt igjennom denne åpningen. Du har tre lag, du skal rette ut fra mellom for- og bakstykket. Bruk en strikkepinne eller noe annet for å få ut alle spissene/hjørnene. 

Sy deretter en stikning rundt hele bleien, samtidig som du syr igjen vrengeåpningen.

Stryk gjerne litt underveis.


 Her kan du se stikningen, langs kanten.

Fest også borrelås ytterst på de lange utstikkerne. Disse skal være på innsiden.

Sett også borrelås på framsiden. Her må du måle til litt på dukka, for å se hvor de skal sitte.  

Jeg setter den myke delen av borrelåsen på framsiden.

Her ser du hvor fint bleien sitter på dukken. Jeg trodde at jeg måtte sette en strikk i benåpningen, men det går helt fint ut. 

Det gjør det jo mye enklere også, så det er flott.
 He ser du bleien på baksiden.

Jeg bruker bare et tynt lag med vatt, for at det ikke skal bli så klumpete. Kanskje andre vil ha bleien litt tykkere.



Her kan dere se de tre bleiene jeg har sydd til nå.

Dette er et raskt syprosjekt. Tror ikke jeg bruker særlig mye mer enn et kvarter. 

Finere enn de dukkebleiene du kan kjøpe, og mye billigere.  Vaske dem kan man også gjøre. :-)








Her er noen truser jeg har sydd. Jeg har laget nytt mønster, hvor jeg bruker strikk i benåpningen. Tidligere har jeg brukt ribb, men dette ser ennå bedre ut. 









Ingen kommentarer:

Legg inn en kommentar