fredag 17. mars 2017

Bleiemønster

Når dukken er en baby så må den ha bleier, det skjønner vi jo. Man kan kjøpe bleier til babyborn, men de koster ganske mye. De blir slitt og man trenger ny. Dessuten er det mer miljøvennlig å bruke stoffbleier. Så da måtte jeg sy noen. Har prøvd et mønster fra en bok tidligere, men den ble så stor og uformelig. Nå har jeg laget mønster.

Filen er lagret som jpg, da det er det jeg klarer å legge opp her.  Høyreklikk på filen og lagre den på egen disk.

Om kontrollmålene ikke er helt riktig så er det ikke så nøye, bare det er i nærheten. Gjør eventuelt justeringer for å tilpasse egen dukke.




Slik gjør jeg det:


Klipp ut mot stoffbrett. Mønsteret inneholder sømmonn.

Du trenger et stoff til yttersiden og ett til innsiden. I mellom skal du legge et tynt lag med vatt av et eller annet slag. Jeg klipper til stoffet til yttersiden etter mønsteret og legger de to andre i litt større deler. og klipper etter at jeg har sydd delene sammen. Legg vatten nederst. Deretter innsidestoffet med retten opp, og til slutt utsidestoffet med retten ned. De må ligge i den rekkefølgen for at det skal bli riktig når du vrenger senere.

Sy rundt hele, med 0,5 cm sømmonn, men la det være igjen en åpning bak i ryggen, slik at du kan vrenge bleien etter at du har sydd.

Vreng igjennom åpningen, mellom innsiden og utsiden. Om du vrenger fra et annet sted blir det feil. Pass på at du får hjørnene strukket helt ut. Press med strykejern, pass spesielt på at åpningen blir presset slik at du kan sy igjen. Sy så en stikning langs hele kanten, samtidig som du syr igjen åpningen.

Sy på borrelås. På baksiden (den med lengst "ermer") er borrelåsen på innsiden. På forsiden er den på utsiden. Prøv på dukken for å plassere borrelåsen på forsiden på riktig sted.

Har dukken din andre mål så gjør endringer for bedre tilpassing. Mønsteret er laget til Babyborn dukke, som er 43 cm lang.


Legg igjen en kommentar om du har spørsmål, så skal jeg forsøke å hjelpe deg.



1 kommentar:

  1. Takk for mønsteret - det har jeg lyst til å prøve meg på :)

    SvarSlett